خبر شماره: 554 | تاریخ انتشار: جمعه 1398/12/9 - ۱۹:۰ | بازدید 580 | نویسنده : خانم بهرامی

نکات بارداری سالم

بارداری سالم

نکات بارداری سالم

قبل ازاینکه کودک خود را در دنیای واقعی محافظت کنید باید یاد بگیرید از زمانی که در وجود شما شکل میگیرد از او به درستی مراقبت کنید.

رعایت سلامتی در بارداری به داشتن کودک و مادری سلامت و شاد منجر میشود که آرزوی هر مادری در دوران بارداری است.توصیه های زیادی وجود دارد که میتوانید آن ها را رعایت کنید اما قبل از انجام هرکاری لطفا با ماما خود مشورت کنید. بعضی از مواد غذایی بدون آنکه شما بدانید سبب سقط جنین میشوند به خصوص در ماه های اولیه بارداری. مانند مصرف زیاد زعفران, زرشک,مصرف بعضی از پنیرها و ادویه ها و ..... پس با مصرف مواد غذایی مناسب و بجا بارداری سالمی را تجربه کنید.

مراجعه به یک ماما

یک ماما
یک ماما

به محض اینکه شک کردید باردار هستید به ماما معتمد خود مراجعه کنید تا اقدامات اولیه صورت بگیرد. آزمایشات و سونوگرافی های این دوره زمان های مشخصی دارد. پس برای رعایت اولین ها در زمان مشخص به پزشک و یا ماما خصوصی مراجعه کنید.

مصرف ویتامین مکمل

یک ماما
یک ماما

از مصرف ویتامین ها و مکمل ها خودسرانه بپرهیزید. ممکن است مصرف بعضی از آن ها اصلا برای شما مناسب نباشد و بدن شما به زیادی یک نوع ویتامین واکنش معکوس نشان دهد.

طناب عصبی کودک شما که شامل مغز و نخاع میشود در اولین ماه بارداری شکل میگیرد و لازم است تا مواد غذایی ضروری را از ابتدا دریافت کنید. اسید فولیک برای رشد مناسب لوله عصبی و ایجاد سلول های قرمز خون حیاتی است.

یادتان باشد :مصرف مکمل های غذایی نیز باید زیر نظر پزشک باشد.

از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزید و بدون مشورت با پزشک و بدون نسخه دارو مصرف نکنید. حتی مصرف ایبوپروفن ها سبب سقط جنین و یا آسیب به رگ های خونی جنین میشود.

برنامه تولد در بارداری

سعی کنید یک برنامه تولد برای خود داشته باشید . تلاش کنید خود را آموزش بدهید اطلاعات خود را به روز کنید . بدانید چه موقع باید با ماما همراه در تماس باشید . مامای خصوصی به شما کمک میکند تا جهت مشاوره و بررسی روند بارداری خود آگاه تر باشید.

مواد غذایی و مکمل های بارداری خود را یادداشت کنید تا بدانید چه موادی را مصرف کردید تا مامای خصوصی خود را از رژیم غذایی خود آگاه کنید. بدین صورت یک دفتر خاطرات غذایی نیز برای خود خواهید داشت.

پرخوری در بارداری ممنوع

درست است که شما برای دو نفر میخورید اما دریافت کالری اضافی ممکن است باعث شود بعدا نتوانید به راحتی آن را از دست بدهید.شما در طی روز فقط به 300 الی 500 کالری اضافی نیاز دارید . سعی کنید پرخوری نکنید .پنج یا شش وعده متعادل در طی روز داشته باشید.مراقب افزایش وزن خود باشید.از مصرف سبزیجات غافل نشوید . غذاهای سرشار از کلسیم بخورید و غذاهای حاوی فولات بخورید. از منابع مهم فولیک اسید : عدس; مارچوبه ; پرتقال, غلات میتوان نام برد.پنیرهای نرم نخورید این نوع پنیرها میتوانند باعث تب, سقط جنین و عوارض حاملگی شوند.به یاد داشته باشید رعایت بیش از حد برای جلوگیری از چاقی نیز توصیه نمیشود

در مطلب در دوران بارداری چه غذایی مصرف نکنیم همراه ما باشید .

مصرف کافئین در بارداری

سعی کنید مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را محدود کنید و از نوشیدنی های دارای الکل بپرهیزید.

برای جایگزینی مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین میتوانید از آب میوه های طبیعی استفاده کنید تا سطح انرژی بدن شما بیشتر شود.

از مصرف سیگار به شدت پرهیز کنید و حتی در معرض دود سیگار و قلیان هم قرار نگیرید.

اگر هم به مصرف سیگار اعتیاد دارید ماما شما راه هایی را به شما توصیه میکند که به ترک دائم سیگار منجر میشود پس از آن غافل نشوید.

مصرف مایعات در بارداری

با گذر زمان و بزرگ شدن شکم ممکن فشار زیادی بر روی مثانه شما ایجاد شود که خود باعث این میشود که مدام به دستشویی نیاز داشته باشید اما این نباید باعث شود که از مصرف مایعات به خصوصی آب دوری کنید . سعی کنید در طول روز حداقل 6 لیوان آب در برنامه خود داشته باشید. در این دوران حجم خون شما تا 50 در صد افزایش میابد. بنابراین برای کنترل این شرایط به آب بیشتری نیاز دارید. برای مزه دادن به آب و نوشیدن راحت تر آن از برش های لیمو میتوانید استفاده کنید.

تسلیم هوس خود شوید :

ویار در بارداری

به هوس های خود تن دهید . اینها از عوارض تغییرات هورمونی و سیستم بدن شماست که باید به آن پاسخ دهید . حتما شنیده اید که میگویند شخص باردار ویار دارد. نگران این هوس های ناگهانی نباشید و تسلیم آنها شوید.

بارداری در سفر

یک ماما
یک ماما

از سفرهای غیر ضروری در دوران بارداری بپرهیزید. فرقی نمیکند سفر با اتومبیل شخصی یا سفرهوایی به شما توصیه میکنیم به طور جدی از سفرهای غیر ضروری بپرهیزید. سعی کنید حتی در شهر هم به محض سوار شدن در اتومبیل کمربند ایمنی خود را ببندید.

سفرهای هوایی در اوایل بارداری و اواخر بارداری اکیدا ممنوع!

شرکت در کلاس های بارداری

کلاس های بارداری

شرکت در کلاس های بارداری و پرسش تمام سوالاتی که ممکن است در طی روز برای شما پیش بیاید به آرامش ذهنی و فکری شما کمک شایانی میکند. ممکن است دیگران سوالاتی را مطرح کنند که پاسخ مامای همراه برای شما نیز کاربردی باشد. تجربیات خود را انتقال میدهید و در این میان از تجربه دیگران بهره مند می شوید.حتی اگر این بارداری اولین بارداری شما نباشد اما حضور در کلاس ها به آمادگی شما برای زایمان کمک میکند.میتوانید دوستانی داشته باشید که حتی پس از زایمان به ارتباط خود ادامه دهید.

بخشی از این کلاس ها شامل کلاس های ورزشی و یوگا در بارداری و شنا و پیاده روی می باشند که زیر نظر مامای همراه بسیار هم توصیه میشود .سعی کنید تکنیک های آرام سازی ذهن و جسم را تمرین کنید. نحوه صحیح تنفس, انجام حرکات یوگا, انجام حرکات کششی و ماساژها میتواند کمک قابل توجهی کند.از سونا که منجر به بالا رفتن دمای بدن شما میشود خودداری کنید. جهت ماساژ و استفاده از روغن ها باید بدانید بعضی از روغن ها سبب انقباضات رحم میشوند و در شش ماهه اول نباید استفاده کنید. اما از انجام حرکات ورزشی بدون مشورت با پزشک و یا ماما خود به شدت خودداری کنید

تمرینات کگل

انجام این تمرینات عضلات کف لگن شما را تقویت میکند و مثانه روده و رحم شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

شما میتوانید در حالی که پشت میز کار خود هستید و یا در فروشگاه هستید و یا در هنگام رانندگی این تمرینات را انجام دهید.

به مدت سه ثانیه عضلات را منقبض و به سمت بالا نگه دارید به طوری که انگار میخواید جریان ادرار را متوقف کنید سپس سه بار استراحت کنید و مجدد منقبض کنید. این عمل را 10 بار تکرار کنید.

اگر در انجام تمرینات به کمک نیاز داشتید از مامای همراه خود بخواهید تا به درستی شما را در انجام حرکت راهنمایی کند.

فعال باشید

داشتن فعالیت برای سلامتی عمومی شما مهم است و در کاهش استرس ,بهبود عادات رفتاری, بهبود گردش خون کمک شایانی میکند .این دوران بهانه ای برای خرید کفش است. با بزرگ شدن دست و پاها و تورم ناشی از عوارض بارداری شما به کفش مناسب برای پیاده روی نیاز دارید چرا که در دراز مدت وزن شما ممکن است سبب صافی کف پای شما شود. سعی کنید در طی روز حداقل 20 دقیقه در منزل یا بیرون از منزل پیاده روی کنید.

یک ماما
یک ماما

انجام کارهای روزانه

از انجام کارهای روزانه مانند تمیزکردن منزل بپرهیزید.در معرض مواد شوینده و شیمیایی قرار نگیرید و از بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید.سعی کنید ازپله و نردبان بالا و پایین نشوید.ایستادن برای مدت طولانی در کنار اجاق گاز بپرهیزید و در محل هایی که گربه رفت و آمد دارد دستکش بپوشید و به گوشت خام دست نزنید.

مراجعه به دندانپزشک در بارداری

سعی کنید پیش از بارداری از سلامت دهان و دندان خود مطلع شوید. اکثر افراد به دلیل داشتن کمبود کلسیم در دوران بارداری و پس از بارداری سلامت دندان های خود را از دست میدهند.

توکسوپلاسموز:

اگر در منزل حیوان خانگی به خصوص گربه دارید باید سعی کنید در این مدت از آن ها دوری کنید. توکسوپلاسموز یک عفونت باکتری است که همه گربه سانان میزبان اصلی آنها هستند و ممکن است به انسان نیزمنتقل کنند و سبب سقط قطعی جنین میشوند.

حمام آفتاب در بارداری

یک ماما
یک ماما

از برنزه کردن و گرفتن حمام آفتاب در این دوران پرهیز کنید. درست است که تا کنون هیچ مطالعات و تحقیقاتی آثار مخربی از آن را ثابت نکرده اما پزشکان توصیه میکنند از گرفتن حمام آفتاب جلوگیری کنید.

استفاده از کرم های ضد آفتاب,عینک و کلاه را نیز به شما توصیه میکنیم.

ممکن است در طول دوره بارداری از شرایط خود خسته شوید و دوست داشته باشید زمان زودتر بگذرد و کودک خود را به آغوش بگیرید. اما به یاد داشته باشید پس از تولد نوزاد,زحمت های شما چندین برابر خواهد شد. سعی کنید خواب کافی 8 ساعت در طی شبانه روز داشته باشید و برای دوران بعد از زایمان به خوبی آماده شوید.با مامای خود در ارتباط باشید و در صورت نیاز میتوانید از مامای خود بخواهید برای بررسی وضعیت شما به منزلتان مراجعه کند.

ما در سایت یک ماما به شما مامای خصوصی معرفی میکنیم تا از این دوران به سلامت عبور کنید.

راه های ارتباطی با سایت یک ماما :

تلفن تماس :09135388214

اینستاگرام :yek_mama@

پست الکترونیک: yekmamaa@gmail.com

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز 4 از 11 رای

درباره نویسنده

نظر کاربرها

دوره ها و کلاس های آموزشی مشاهده همه

x