خبر شماره: 556 | تاریخ انتشار: جمعه 1399/2/5 - ۱۳:۰ | بازدید 252 | نویسنده : خانم بهرامی

احساسات در بارداری

احساسات در بارداری

هنگامی که باردار می شوید پیوندی عمیق و غیر قابل وصف میان شما و فرزندتان شکل میگیرد. ماه های اول شاید برای شما هم کمی عجیب باشد و تا لحظه ای که کودک شما اولین تکان ها را میخورد و متوجه می شوید که واقعا مادر شدید و موجودی درون شما در حال شکل گرفتن است عمیقا حس مادر شدن نداشته باشید.اما باید باور کنید از همان لحظه اول که متوجه می شوید باردار شدید پیوند میان شما و فرزندتان شکل میگیرد.پیوندی عمیق و غیرقابل توصیف.

پیوندی که سبب میشود نه تنها در اشتراک گذاری فیزیکی بلکه در اشتراک گذاری عاطفی وارد مرحله جدیدی شوید. برای همه مادران سلامت جسمانی فرزندشان بسیار مهم است اما چند درصد از شما به سلامت عاطفی فرزندتان زمانی که درون شکم تان است اهمیت می دهید؟

اولین تغییرات در ظاهر شما شکل میگیرد و به همین دلیل توجه بیشتری را به خود جلب میکند. اما تغییرات احساسی ناشی از تغییر در ترشح هورمون ها ( افزایش سطح استروژن و پروژسترون ) و به موجب آن تغییرات عاطفی را چقدر باید جدی گرفت؟!

ممکن است انتظارات غیرواقعی و هوس های ناخواسته شما موجب شود که از سمت همسرتان نادیده گرفته شوید و سرکوب شوید . اما به واقع باید این چنین احساسات را بسیار با اهمیت دانست چون این دوره یک دوره زمانی منحصر به فرد است.در کنار استرسی که ممکن است داشته باشید شما نه ماه فرصت دارید تا از این دوران نهایت استفاده را ببرید و حس لذت و شادمانی را مضاعف داشته باشید.

ماما همراه
ماما همراه

آیا می دانستید زمانی که شما خوشحال هستید و احساس شعف و شادمانی دارید در تمام آن لحظات کودک همراه شماست. با رشد و تکامل فردی شما او نیز رشد میکند و احساساتش شکل میگیرد.همان طور که لحظات شاد را با فرزند خود شریک می شوید در لحظه استرس نگرانی - اضطراب - فرزند خود را نیز درگیر کرده اید. اولین نشانه های استرس زمانی شکل میگیرد که متوجه تغییرات فیزیکی می شوید. ممکن است نگران پس از زایمان خود باشید که آیا دوباره می توانید به اندام متعادل خود برمیگردید یا خیر؟!. استرس افزایش وزن ممکن است بر روی عزت نفس شما تاثیر بگذارد و مدام در این حس باشید که چقدر زشت شدم! چقدر چاق شدم! آیا همسرم همچنان من را دوست دارد! و ... این یک حقیقت انکار ناپذیر است و با مشاوره و صحبت با ماما همراه خود و داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید بر این استرس غلبه کنید.

مواد غذایی مفید مورد نیاز در بارداری

درباره مواد غذایی مفید مورد نیاز در دوران بارداری و نرخ افزایش وزن بارداری اینجا همراه ما باشید.

تغذیه در بارداری
تغذیه در بارداری

تحقیقات بسیاری انجام شده که آیا جنین در شکم مادر میتواند آنقدر متاثر شود که گریه کند؟

پاسخ به این سوال را به قطعیت نمیتوان گفت اما بسیاری معتقد هستند که جنین می تواند گریه کند و این حس را به شکل دیگری بروز دهد. قطعا کودکی که در دوران بارداری آرامش بیشتری را تجربه کند پس از تولد هم بسیار آرام تر است در مقابل کودکی که در دوران بارداری استرس و اضطراب بیشتری را تجربه میکند هورمون های ترشح شده از مادر بر روی جنین تاثیرات منفی خواهد داشت.

روش های متفاوتی برای برقراری ارتباط با جنین وجود دارد. از نوع نوازشی که مادر دریافت می کند تا حتی سبک موسیقی که گوش میدهد می تواند بر روح و روان جنین تاثیر بگذارد.

گوش دادن به موسیقی در زمان بارداری:

بارداری
بارداری

دوستی تعریف میکرد در دوران بارداری با شنیدن یک آهنگ خاص خیلی آرام میشدم و همیشه سعی می کردم در طی روز زمان هایی را صرف گوش دادن به موزیک مورد علاقه ام کنم. بعد از تولد فرزندم روزی بسیار بی قرار بود و من هم از سر بی حوصلگی به ذهنم رسید همان موسیقی را پخش کنم. در کمال ناباوری فرزندم کم کم آرام گرفت و در نهایت خوابید.

می توانستم زمان خواب, فرزندم را در تخت بگذارم و با پخش موزیکی که برای هر دو ما خوشایند بود هم دلبرکم بخوابد هم من به کارهایم برسم. از همان روز این آهنگ را تا مدتها هر روز زمان خواب فرزندم در خانه پخش میکردم و بدون اینکه بخواهم فرزندم را در بغل بگیریم و اینقدر تکان دهم و راه بروم تا بخوابد خودش در تخت می خوابید و این برایم مثل معجزه بود.

ّیک ماما
یک ماما

مکالمه با جنین در دوران بارداری:

آیا فرزندم صدای من را می شنود؟

درست است که فرزندتان در زمان بارداری با شما ارتباط چشمی ندارد اما بیشترین درک و حس را از شما دریافت می کند. مکالمه با فرزند بخش مهمی است که باید قبول کنید فرزندتان آنرا می شنود. به او اطمینان خاطر بدهید که برای حضورش به این دنیا هر چیزی که می توانستید را فراهم کرده اید و برای حضورش در خانه لحظه شماری می کنید.برایش از زیبایی ها بگویید و از عواطف مثبتی که وجود دارد. از حس دوست داشتن بگویید او را نوازش کنید و برایش شعر بخوانید.

بعضی از خانوم های باردار همیشه گلایه دارند که چرا همسرشان این رابطه را با فرزندش برقرار نمی کند و باور ندارد که فرزندش حس دارد!!!

باید قبول کنید که فرزند شما به نوازش و بروز احساسات از سمت هردو والدین نیاز دارد.برای این کار از یک ماما بخواهید تا برای همسرتان دلایل علمی و ثابت شده را توضیح دهید و او را به انجام این کار تشویق کند.

داشتن مامای همراه به شما کمک می کند تا برای همه سوالات اینچنین شما وقت بگذار و حتی جلسات مشاوره شما را به صورت خصوصی برگزار کند. همان طور که می دانیم مطب پزشک زنان و زایمان اینقدر شلوغ هستند که نتوانند اینچنین زمان هایی را برای شما تخصیص دهند. در نتیجه داشتن ماما خصوصی به شما کمک میکند تا در زمان نیاز بتوانید به آنها مراجعه کنید و یا مشاوره تلفنی داشته باشید.

تجربه شما از واکنش همسرتان در این دوران چه بوده است؟

برای آنکه با مامای همراه بیشتر آشنا شوید و شرح وظایف آنها را بهتر بدانید در مقاله مامای همراه کیست همراه ما باشید.

همیشه به یاد داشته باشید به سلامت خود اهمیت بدهید و همان طور که از فرزندتان مراقبت می کنید باید از خودتان نیز محافظت کنید. در برابر تمام احساسات عاطفی و آسیب های جسمی که ممکن است در طول این دوران برایتان پیش بیاید.پیاده روی در این دوران را در برنامه خود داشته باشید و دوش گرفتن روزانه به کاهش استرس شما کمک می کند.

ممکن است تا پایان دوره بارداری از مراحل زایمان بترسید و در طی نه ماه این حس را همراه خود داشته باشید.امری کاملا معقول است اما باانجام حرکاتی مانند یوگا در مراکز یوگا بارداری و مشاوره با یک ماما میتوانید بر این ترس غلبه کنید. ممکن است شما برای انجام عمل سزارین آماده شوید اما در نهایت به صورت طبیعی زایمان کنید و یا ممکن است حتی با داشتن مامای همراهعواملی در فرآیند بارداری سبب شوند که پزشک مجبور به عمل سزارین شود. فکر کردن به این اعمال را به زمان بسپارید و برای هر دو نوع زایمان خود را آماده کنید.

امروزه با وجود استرسی که برای انواع زایمان به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود دارد انجام حرکات ورزشی و یوگا در بارداری زیر نظر ماما همراه بسیار توصیه میشود.نگران نباشید بیشترین ضدعفونی ها و استریل ها در مراکز درمانی اتفاق می افتد و میتوانید زایمان سالمی را تجربه کنید.

به طور کلی اگر میخواهیم در آینده جامعه ای سالم داشته باشیم یک جمعیت و نیروی کار سالم و جامعه ای مسئول باید مراقب زنان باردار باشیم. از شدت استرس آنها کم کنیم.عواملی که سبب تهدید سلامت آنها میشود را تا حدود زیادی کنترل کنیم و برای سلامت جسمانی و به خصوصی روحی آنان تلاش کنیم.

بزودی در بخش دوم با انواع استرس و راه های مقابله با آنها در کنارتان خواهیم بود.

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز 5 از 2 رای

درباره نویسنده

نظر کاربرها

دوره ها و کلاس های آموزشی مشاهده همه

x