خبر شماره: 557 | تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/2/29 - ۱۰:۳۷ | بازدید 252 | نویسنده : خانم بهرامی

استرس در بارداری و راه های مقابله با آن ها

استرس در بارداری و راه های مقابله با آن ها

داشتن استرس یکی از معمول ترین احساسات است که ممکن است هر کس در طی روز با آن مواجه شود.اولین استرسی که ممکن است به عنوان یک خانوم باردار تجربه کنید این است که بدانید باردار هستید که یک تجربه استرس زا است. در بعضی موارد استرس ها همیشه بد نیستند.خوب است بدانید زمانی که استرس دارید بدن شما به حالت دفاعی و در حال مبارزه واکنش می دهد. بنابراین مقدار زیادی هورمون استرس ترشح می کند تا با ارسال انرژی به عضلات باعث افزایش ضربان قلب شما می شود و در اصطلاح شما تپش قلب را تجربه خواهید کرد.در دوران بارداری تجربه استرس ممکن است باعث بروز عوارض مانند زایمان زودرس می شود.

استرس در بارداری
استرس در بارداری

شاید نتوانید احساسات خود را کنترل کنید و در نتیجه مدیریت شرایط ممکن است سخت شوید. قطعا تصمیم به دنیا آوردن فرد دیگری به دنیا و دعوت یک فرد به این دنیا یکی از سخت ترین تصمیم ها است. نوع استرس مهم نیست. ماما همراه در کنترل استرس می تواند نقش بسزایی داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید :

از جمله عوامل های استرس زا می توان به :

  • تجربه های بارداری ناموفق قبلی
  • بارداری های ناخواسته
  • تغییرات جسمی و فیزیکی در بدن
  • بالا بودن سن مادر
  • افزایش وزن
  • بدون توجه به شرایط خود,با توجه به توصیه های افراد دیگر باردار شدن
  • بارداری در هنگام تغییر شغل
  • بارداری در هنگام جابجایی منزل
  • اندوه از دست دادن یکی از افراد خانواده
  • بلایا طبیعی و حوادث غیر مترقبه
  • مصرف بعضی داروها
  • تجربه افسردگی و اضراب های گذشته
  • ترس از بارداری و شاغل بودن
  • استرس از شرایط مالی

و ...

گاها ممکن است موارد بالا را همزمان تجربه کنید و استرس بیشتری را متحمل شوید. اگر قبول کنیم که بعضی از استرس ها طبیعی هستند و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد پذیرش استرس راحت تر می شود. و بدن زودتر به حالت تعادل بر می گردد.اما اگر تجربه استرس در گذر زمان تغییر نکند و بیشتر شود تاثیرات منفی بر روی شما و جنین شما خواهد داشت و از طرفی واکنش بدن شما شدیدتر می شود.

داشتن آرامش در طول دوران بارداری آرزوی هر مادر بارداری است.

ماما همراه
ماما همراه

استرس و بارداری

پایداری استرس در بدن تاثیر منفی بر روی شما و قطعا جنین خواهد داشت.اثراتی مانند

  • سردردها
  • اختلال در خوابیدن
  • اختلال در تنفس
  • تپش قلب
  • افکار وسواسی
  • اضطراب
  • نگرانی
  • خشم
  • مشکلات گوارشی

و ...

بر روی جنین شما تاثیر می گذارد و جدای از مشکلات فیزیکی که برای جنین ممکن است به وجود آورد باعث بی قراری و مشکلات روحی و رفتاری در نوزاد می شود.بیشترین تاثیر استرس منجر به اختلال رشد مغزی جنین و در نهایت منجر به مشکلات رفتاری در کودک می شود.

کاهش استرس در بارداری

با توجه به نکاتی که گفته شد متوجه شدید که مراقبت از سلامت روان خود چقدر مهم است و می تواند چه تاثیراتی در درجه اول بر روی شما و بر روی نوزاد شما داشته باشد.

برای کاهش استرس در بارداری توصیه می کنیم نکات زیر را رعایت کنید:

اولین قدم شناختن استرس است. به محرک هایی که باعث ایجاد استرس می شوند توجه کنید. سعی کنید به خوتان فشار زیادی نیاورید و در قدم اول سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

داشتن رژیم غذایی سالم در کاهش استرس می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

با فردی که به شما آرامش می دهد صحبت کنید, این فرد می تواند مادر شما خواهر شما و حتی ماما همراه شما باشد.این فرد می تواند هر کسی باشد فقط باید نگرانی های شما را درک کند و ترجیحا این دوران را تجربه کرده باشد.

یوگا در بارداری

ورزش منظم داشته باشید و در مراکز یوگا در بارداری شرکت کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یوگا در بارداری اینجا همراه ما باشید. حتی می توانید از طریق مشاهده فیلم های مدیتیشن و یوگا استرس خود را کنترل کنید اما در حضور مربی و یا ماما همراه می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

ماما همراه
ماما همراه

ذهن آگاهی و تمرکز بر جسم را آموزش ببینید.ذهن آگاه یعنی لحظه به لحظه بر آنچه درون و بیرون جسم شما اتفاق می افتد را بشناسید. بر روی احساسات خود تمرکز کنید

یوگا فعالیتی است که بر آرامش روح و جسم تاثیر می گذارد. یوگا در دوران بارداری یک روش عالی برای قویت بدن و تسکین درد از طریق کشش است. همچنین می تواند در هنگام زایمان به شما در مدیریت درد کمک کند و کودک را با استفاده از تکنیک های تنفس و موقعیت ها به بهترین شکل ممکن به دنیا بیاورید.کلاس های یوگا غالباً با یک جلسه مراقبه به پایان می رسند ، اگر احساس استرس دارید ، می توانید تاثیر یوگا و مراقبه پس از آن را ببینید.جلسات هفتگی یوگا می تواند به کاهش اضطراب و افسردگی در بارداری و پس از بارداری کمک کند. همچنین می توانید ارتباط عمیق تری با فرزند خود تجربه کنید.

به خودتان آرامش را هدیه بدهید. گوش دادن به یک نوع موسیقی آرام بخش و یا پیاده روی می تواند در کاهش استرس به شما کمک کند.ممکن است با نشستن در یک فضای باز و مطالعه مجله مورد علاقه تان بتوانید آرامش را به خودتان هدیه دهید. علائق خود را بشناسید و به آن اهمیت بدهید.

از مصرف داروهای گیاهی و قرص های مکمل خود سرانه جلوگیری کنید. ممکن است مصرف بعضی از آنها سبب اختلال در هورمون های شما شود و عوارضی مانند استرس و اضطراب را به همراه داشته باشد.

اگر عادت به گرفتن ماساژ داریددر 3 ماهه اول بارداری مخصوصا به شدت خودداری کنید. چرا که شکم شما نباید متحمل فشار شود.بسیاری از افراد رفلکسولوژی را بسیار آرامش بخش می دانند. این ماساژ مبتنی بر این تئوری است که نقاط رفلکس روی پا ، دست و سر را به سایر قسمتهای بدن متصل می کند. اما حواستان به شکمتان باشد.

جمله ای دلگرم کننده مانند من کاملاً آماده مراقبت از کودکم هستم را با تمام وجودتان باور کنید و هر زمان برای سلامتی کودک خود نگران شدید با همه وجودتان آن را بیان کنید.

روغن اسانس اسطوخودوس را امتحان کنید. آن را در کیف خود نگه دارید و یک قطره روی مچ دست خود قرار دهید. مچ دست و دستان خود را به هم مالیده و هنگام احساس استرس ، پشت گردن و قسمت بالای شانه خود را ماساژ دهید.البته باز هم پیشنهاد می کنیم انجام هر گونه فعالیت را با ماما خصوصی در میان بگذارید.

چای نعناع بنوشید. نعناع به تسکین اضطراب و نفخ شکم کمک می کند. در صورت نوشیدن مدوم می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید.

پوشیدن لباس های راحت و گشاد می تواند بر آرامش شما تاثیر بسزایی داشته باشد.شلوار های جین و زیپ دار می تواند باعث شود شما احساس کلافگی و سردرگمی داشته باشید.

پیش از تولد نوزاد شما کارهای لذت بخش بسیاری دارید که انجام دهید, رفتن به آتلیه و گرفتن عکس های زیبا در دوران بارداری تا خرید وسایل اتاق کودک, سیسمونی و ... می تواند بجای آنکه باعث استرس شما شوند به امری شیرین و آرامبخش تبدیل شود. این شما هستید که تصمیم می کیرید چطور این بخش را مدیریت کنید.مهمترین کارهایی است که لازم است پیش از تولد نوزاد انجام دهید را بنویسید و در کمال آرامش به هر یک از آن ها رسیدگی کنید.

پس متوجه شدید که استرس برای سلامتی روحی و جسمی شما بد است و می تواند بر کودک شما نیز تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که افزایش سطح کورتیزول مادر (هورمون استرس) ممکن است منجر به بارداری های کوتاه تر شود و احتمالاً بر رشد کودک تأثیر بگذارد.پس بهتر است سعی کنیم تا با کمک یک ماما و مشاوره با ماما خصوصی این دوران را با آرامش سپری کنید.

یک ماما جهت انجام مشاوره های بارداری در کنار شماست.

امتیاز شما به این مطلب

امتیاز 4.5 از 4 رای

درباره نویسنده

نظر کاربرها

دوره ها و کلاس های آموزشی مشاهده همه

x